Jong en ondernemend zijn is één ding. Een goede huisstijl en bijpassend logo creëren is iets anders. Het is een vorm van creatieve communicatie; je bepaalt de uitstraling van je zaak, je doelpubliek en je maakt duidelijk wie of wat je bent. Het is de eerste indruk die je na laat, je visitekaartje, dus erg belangrijk als je het mij vraagt!

Je huisstijl is de eerste indruk die je na laat, je visitekaartje, dus erg belangrijk!

Niet iedereen kan zomaar een logo of een visitekaartje uit zijn mouw schudden, laat staan een hele website bouwen. Voor een goed uitgewerkt logo ga je best even langs bij een grafisch ontwerper. Maar voor het definiëren van jezelf en het opkrikken van je professionele uitstraling bestaan er heel wat trucs. Hier zijn 10 tips waarmee je rekening moet houden bij het bedenken van je huisstijl en onderzoeken van wat je nu eigenlijk wil.

1. Laat je inspireren
Zonder bestaande ontwerpen klakkeloos over te nemen is het heel handig om te kijken wat er al op de markt is. Laat je inspireren, maak een moodboard van wat je mooi vindt. Zo creëer je een totaalbeeld waar je vingers van beginnen te kriebelen. Handige tools: Pinterest & Behance.

2. Check je concurrenten
Ga eens kijken naar zaken of individuen die dezelfde expertise hebben. Kijk naar bedrijven of labels waar je naar op kijkt, maar ook naar de minder geslaagden op de markt. Zo weet je perfect je “do’s & don’ts” .

3. Vertaal je visie
Niets is verwarrender dan een logo of huisstijl dat niet bij jou of je zaak past. Zorg dat het ontwerp uitstraalt wat jij wil betekenen in onze samenleving. Bedenk wat je mooi vindt maar ook wat je visie, doel en missie zijn. Laat je ondernemingsplan een leidraad zijn, vertaal het concept van je label naar een leuke vormgeving. Over doelbepaling schreven we trouwens al wat! Lees hoe je op korte en lange termijn denkt, of bekijk onze 3 handige tips!

4. Keep it simple
Teveel prullaria en snufjes in je vormgeving zijn een afknapper. Dit gaat niet over smaak, maar over psychologie. Bij te drukke ontwerpen haken de meeste klanten af. Zorg voor sereniteit en eenvoud. Dat is veel krachtiger dan een druk ontwerp waarbij je niet weet waar eerst naar te kijken.

5. Don’t be a copycat
Inspireren is iets anders als kopiëren. Er is niets mis met bestaande ontwerpen te gebruiken als inspiratie, maar maak er je eigen ding van. Het is niet altijd de bedoeling maar wel een heuse afknapper als je twee labels met hetzelfde logo tegenkomt. Puntje 2 is een goede tip, maar let op dat je uniek en origineel blijft. Je zou toch niet willen dat ze jou en de concurrent gaan vergelijken ?!

Inspireren is iets anders als kopiëren.

6. Kies een kleurpalet, geen kleurboek
Kleuren zijn een perfect middel om jezelf uit te drukken. Maar welke kleuren moet je nu kiezen? Zoek eens wat op rond de psychologie van kleuren of kies gewoon wat je mooi vindt. Kies daar een complementaire kleur bij of gewoon een andere tint. Indien je kleur gebruikt, ga je best voor nog 2 extra andere kleuren, naast zwart en wit. Zorg dat het geen warboel wordt, reminder voor puntje 4.

7. Catchy is a catch
Met de naam van je label, daar valt en staat alles mee. Zorg voor een catchy naam. Iets dat goed in de mond ligt en van de tong rolt. Ga voor een naam die bij je past, iets uniek en creatief. Een woordspeling, een grappige naam, je alter ego. Kortom iets waar je een leuke anekdote aan kan plakken. Bij eerste gesprekken met klanten is dit tevens iets dat altijd het ijs breekt!

8. Vraag feedback
Je hebt vast wel een vriend of familielid die wat meer weg is met vormgeving. Vraag feedback over je ontwerp, een second opinion. Of test het gewoon al eens een keer uit door je visitekaartje aan iemand op straat te geven en vragen wat hij/zij er van vindt.

9. Werk met de geschikte mensen
Indien je personen inschakelt om je website te bouwen of om je huisstijl te ontwerpen, werk je best samen met iemand waar je het goed mee kan vinden. Dat weet je natuurlijk niet op het eerste gezicht. Maar kijk in zijn/haar portfolio, zitten daar ontwerpen in die je aanspreken, waar jij je in kan vinden ? Good to go! Is het niet echt je smaak ? It’s a no, no.

10. Zeven woorden
Ga je voor een slagzin of motto, kies dan een zin van minder als 7 woorden. Je hebt altijd nog je “about” tabje op je website, of “over” op Facebook om je hele verhaal, missie en doelen uit de doeken te doen. Haal klanten binnen met een krachtige zin.

Good luck!


Bron foto: https://moodley.at/en/