Bie Mariën, een grafisch ontwerper en wie weet, zelfstandige in spe, stak ons aan met haar dosis goesting om er voor te gaan! Want een ondernemer is niet enkel en alleen ondernemer wanneer je een papiertje hebt ondertekend waar je zelfstandige statuut op staat te pronken. Het is iemand met goesting en lust naar ideeën, passie voor wat hij/zij doet en vooral iemand die nadenkt over hoe dat aan te pakken. 


Paspoort

Naam: Bie Mariën
Geboortedatum: 04/11/1992
Woonplaats: Hulshout
Opleiding: Professionele Bachelor en Master Grafische Vormgeving, St. Lucas Antwerpen
Job: Freelance Grafisch vormgever

Shortstory

Bie is een ondernemer in wording. Hoewel “ondernemers in wording” eigenlijk NU AL ondernemers in bloed en nieren zijn. Passie, drijfveer, manier van denken en ontwikkeling van je label en jezelf zijn eigenschappen die zo iemand typeren. En laat Bie dit nu ook nog eens volledig uitstralen. Je hoort het in wat ze te vertellen heeft maar je ziet het ook in haar werk. Overal vindt Bie inspiratie. Deze inspiratie ziet ze steevast als bouwstenen voor haar eigen ontwikkeling als grafisch vormgever. Ze is er van overtuigd dat je je ding volledig moet doen uit enkel en alleen passie. Dit is dan ook haar grootste drijfveer. Ze legde al een hele weg af tijdens haar studies en leerde hoe samen te werken met jezelf, anderen maar ook met klanten.

Ik moet een echte klik hebben met het concept en de klant. Als zij er geen plezier aan beleven, beleef ik er ook geen plezier aan.

Voor iemand die naar eigen zeggen nog maar in de kinderschoenen staat heb jij al een knappe visie rondom je toekomstige label. Kan je ons hier meer over vertellen ?

Momenteel ben nog aan het uitzoeken hoe ik mijn stempel in het ondernemerslandschap ga drukken. Ik word door zo veel aspecten geïnspireerd dat ik het gevoel heb dat ik even alles moet filteren om tot een perfect concept te komen. Wat ik al wel weet is dat ik in de branding wil terecht komen. Huisstijlen, logo’s en het commerciële plaatje daarrond.  Maar ook een volledige interieurinrichting. Zodat het totaalplaatje klopt. Dat totaalconcept is voor mij erg belangrijk. Een tweede punt wat ik ook al volledig heb uitgedokterd is dat ik een echte klik moet hebben met het concept en de klant. Als zij er geen plezier aan beleven of zelf niet volledig achter hun label staan, beleef ik er ook geen plezier aan. Dat werkt niet inspirerend en stimuleert mijn drijfveer niet. Als zij er 100% voor willen gaan, dan wil ik dat zeker ook!

Norse_Decor_Logo Web

Samenwerkingen zijn inderdaad belangrijk, ook met je klanten! Maar hoe zie je dat met eventuele partners ?

Ik heb veel geleerd rond samenwerken in mijn studies. Er zijn goede samenwerkingen geweest en ook enkele minder goede. Waar uiteraard niets mis mee is en waar amper een negatief gevoel aan overblijft als ik er aan terug denk. Want alles is een goed leerproces. Je leert jezelf op een hele andere manier kennen en je leert waar je kwaliteiten liggen en waar niet. De basis van een samenwerking is volgens mij je gezamenlijke visie. Zo lang die op één lijn ligt is het halve werk al gedaan. In de toekomst zou ik wel graag willen samenwerken met partners. Ik ben er van overtuigd dat dat alleen maar meer vruchten af werpt en een enorme leerschool voor mezelf is. Als ik stiekem ook een beetje mag dromen dan zou ik wel eens een project willen doen met Hansje Van Halem. Zij typeert zich door experimentele typografie. Ze laat zich leiden door texturen en patronen en zoekt de spanning daarin op. Haar werk uit zich in designs voor boeken en andere soorten drukwerk. Erg knap!

Artwork_WhereAreWeNow_masterpublicatie_Cover Artwork_WhereAreWeNow_masterpublicatie_Navigatie Artwork_WhereAreWeNow_masterpublicatie_Covers

Ik ben er van overtuigd dat samenwerkingen alleen maar meer vruchten af werpen en een enorme leerschool zijn.

Maar jij hebt ook je eigen collectie drukwerk hebben we begrepen.

In een opleiding grafische vormgeving verzamel je na een tijdje een resem schetsen, tekeningen, en verschillende pogingen tot zeefdrukken. Ik hield ze allemaal bij. Uit de nood om een mooie agenda te vinden, ben ik begonnen met mijn eigen agenda’s te maken met deze “restjes”. Eerst voor mezelf, daarna was er meer vraag. En nu ben ik begonnen met een eigen collectie agenda’s en notitieboekjes. Een leuk idee vind ik, om mijn “leerproces” in ontwerpjes te gieten!

Artwork_AlmanakWeekplanner-2017 copy Artwork_almanak Artwork_AlmanakWeekplanner-2017_Cover-detail


We vroegen Bie of ze enkele tips voor jullie had rond branding. Want extra tips van iemand met de juiste knowhow zijn altijd welkom, vinden we!

#1 GOESTING 

Kies je projecten met volle goesting, kies voor enthousiaste klanten, de juiste klanten zijn zeer belangrijk. Kies projecten die aansluiten bij jouw visie, bepaal wat jou zo aanspreekt in het project. Vergelijk je visie met die van je klanten, zorg dat je samen achter dezelfde ideeën staat en naar hetzelfde doel toe werkt, alleen zo krijg je het beste resultaat. Ga uitdagingen aan, hou van je experimenten, vreugde is de motor van de groei. Durf feedback vragen aan je klanten, vrienden, collega’s, oma, .. een second opinion kan echt geen kwaad, dit leidt vaak tot discussie, wrijving, groei, plezier en enorm creatief potentieel.

#2 Zuiver maar niet Té zuiver 

Wees consequent in al je communicatie. Ik hou van totaalconcepten en geloof erin dat alles deel uitmaakt van één overkoepelende identiteit, van het logo, verpakking tot sociale media. Hou je ontwerpen zuiver en eenvoudig, kies voor duidelijke communicatie met een twist of speelse elementen. Iets kan mooi maar niet erg gebruiksvriendelijk zijn. Volgens mij zit een goed ontwerp hier tussenin. Begin tijdens het ontwerpen bij het logo, het gezicht van je label. Leg daarna de lettertypes, het kleurenpalet, extra elementen vast die je merk een eigen karakter geven. Volgens mij is het bij een goede huisstijl zeer belangrijk dat je de juiste lettertypes kiest (niet te veel) en passende combinaties maakt (tip: totaal geen inspiratie? ‘Font Pair’ matcht voor jouw fonts). Bouw voor jezelf deze regeltjes uit, zodat je ze soms kan overtreden. 🙂

Artwork_Swaddle_Logo Artwork_Swaddle_LogoVariant

#3 KIJK AF! 

Kruisbestuiving is voor mij heel belangrijk, je kunt zoveel leren van andere ontwerpers en ze helpen je je grenzen te verleggen. Kijk af bij je concurrenten, volg de trends, laat je inspireren door andere disciplines. Maar ga niet klakkeloos kopiëren. Ik haal voornamelijk mijn inspiratie bij interieur en architectuur.

#4 Grijp de mislukking. 

Daarnaast, misschien wel de belangrijkste van allemaal: Gun jezelf ruimte om te falen. Maak gebruik van mislukte experimenten en ontwerpen. Dit leidt vaak tot nieuwe pistes en onverwachte resultaten, waar je anders niet zou opkomen. Neem jezelf niet te serieus, gun jezelf het plezier van het falen. Reflecteer, sta stil bij wat je al hebt bereikt, en geniet. Dat laatste vergeet ik wel eens.

#5 KLEUR. 

OH JA! kleur, vergeet vooral geen kleur.

Artwork_Copine_card Artwork_Copine


Werk je graag samen met Bie ? Of ben je nieuwsgierig naar haar werk ? Aarzel niet om haar website te bezoeken of haar een mailtje te sturen!
www.biemarien.com
info@biemarien.com