Creatieve ondernemers zoeken steeds andere invalshoeken op dan the rest of us. Wie heeft er nog nooit gedacht “Waarom kon ik daar nu niet op komen?”. Neem bijvoorbeeld de Wasbar in Antwerpen of Gent, waar ’s werelds meest hatelijke activiteit ingenieus gekoppeld wordt aan de smakelijkste. Dit is wat organisatiepsycholoog Adam Grant “Original thinking” noemt. Hij geeft in zijn TED-talk een strak lesje creatief ondernemen.


Originals zijn dus die mensen waarbij creativiteit zegeviert. Het zijn de mensen waar we naar opkijken, waar we al ons geld op in zouden zetten, al zijn ze volgens Grant niet helemaal zoals we zouden verwachten… Hier zijn 3 kenmerken:

#1 Originals zijn late to the party:

Een origineel idee uitdenken en fine-tunen lijkt beter te lukken bij gematigde uitstellers. De verklaring is logisch: uitstellen geeft tijd om na te denken over verschillende invalshoeken van een idee. Door het werk regelmatig neer te leggen, kun je nieuwe inzichten betrekken op die taak, die ergens nog in jouw hoofd rondzweeft. Originals, aldus Grant, missen dus het pioniersvoordeel, MAAR het zijn de eersten om een bestaand idee te verbeteren en zichzelf anders te profileren dan de rest.

#2 Originals zitten vol twijfel en angst:

Net als de rest van ons stervelingen krijgen original thinkers te kampen met angsten. Grant wijst echter op een verschil tussen “zelftwijfel” en “ideetwijfel“. Twijfelen aan jezelf werkt verlammend, terwijl twijfel aan een idee energie geeft om te experimenteren. Originals trekken het originele in twijfel en zoeken steeds naar de betere optie. #challengeaccepted

#3 Originals hebben veel slechte ideeën:

Originals falen het meeste, omdat zij diegenen zijn die het meeste proberen. Opnieuw, super logisch. Naast veel ideeën hebben originele denkers namelijk de reflex om actie te ondernemen. Ze komen soms wat traag op gang, masterplannen worden nog steeds niet op één dag geschreven. Maar eenmaal in de startblokken geschoten, geven originals niet op. Elke ervaring die originals opdoen zetten ze handig om in praktische tools en aandachtspunten bij een volgende project.


Moraal van het verhaal: originele denkers verschillen niet veel van ons mainstream people. Ze stellen uit, ze hebben twijfels én ze genereren soms slechte ideeën. Maar door die eigenschappen productief in te zetten, weten originals zich nét dat tikkeltje anders te profileren en boeken ze naast heel wat middelmatigheid, grote successen. #goodthinking

Bekijk zeker de volledige TED-talk van Adam Grant, hij heeft praktische tips in overvloed en onze ondernemersgoesting schoot pijlsnel de hoogte in! 🙂

 

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren