Een boeiend aspect van marktonderzoek? Dat zijn Buyer Persona a.k.a. diegenen die beslissen om jouw product of dienst te gebruiken. Ze liggen aan de basis van concrete acties in jouw communicatieplan, dus een diepe uitspitting van hun motieven is niet misplaatst. En een Fun Fact: het is leuk om ermee aan de slag te gaan. 🙂


Doelgroep vs. Buyer Persona

Eerste vraag: Zijn de personen die beslissen om toenadering te zoeken tot jouw product ook de personen die daar effectief gebruik van maken? Vaak niet. Denk aan diensten die zich richten op jonge kinderen, zoals kinderpsychologen of onthaalouders. De kinderen zijn hier duidelijk de doelgroep. Maar in de marketingstrategie nemen ouders en verzorgers eveneens een belangrijke plaats in. Het is dus nuttig om in een communicatieplan ruimte te maken voor beide aspecten. De doelgroep, die bepalend is voor het aanbod. En de buyer persona, die overgaan tot actie en die jouw product of dienst benaderen.

Aan de slag met Buyer Persona

Buyer persona zijn realistische beschrijvingen van verschillende klantentypes. In de eerste plaats bekijk je demografische aspecten: Geslacht, leeftijd, inkomen, hobby, … Daarnaast ligt een grote focus op welk probleem zij willen oplossen en waarom zij zouden beslissen om jouw product of dienst te gebruiken.

Kernvragen:

  • Wie zijn jouw kopers?
  • Wat streven ze na?
  • Welke doelen drijven hun gedrag?
  • Hoe denken ze?
  • Hoe kopen ze?
  • Waar bevinden ze zich?
  • Waarom maken ze de beslissing om te kopen?

Aan de hand van deze vragen maak je een eerste schets van elke Buyer Persona. Het kan handig zijn om voor elke persoon een korte intro met de belangrijkste kenmerken te schrijven. Vergeet zeker geen speciaal plekje te reserveren voor media-consumptie. #hallo2020

Als je een duidelijk beeld hebt van de demografische gegevens en van de waarden en normen, vertaal je deze naar de reis die elke Buyer Persona aflegt:

  1. De Kloof:
    Waar staat de Buyer Persona nu en waar wilt hij/zij naartoe?
  2. De Brug:
    Welke weerstand ervaart elke buyer persona? Wat kan jij doen om die te overbruggen?
  3. De Reis:
    Breng voor elke buyer persona verschillende scenario’s in kaart die de weg van hun huidige situatie naar de ideale situatie nabootsen. In deze stap maak je motieven van elke buyer persona helder. Je legt de focus op het hoe en waarom.
  4. Het Doel:
    Tijd om nog dieper te graven. Wat zijn intrinsieke beweegredenen van elke buyer persona? Welke doelen wil hij of zij nastreven door van jouw product of dienst gebruik te maken?

Buyer Persona in de praktijk

Wat kunnen Buyer Persona nu betekenen voor ons marketingplan?

Een eerste belangrijke factor is content marketing. Op basis van de thema’s die bij jouw buyer persona aan bod komen is het gemakkelijk om onderwerpen te filteren waarover jij op jouw website content voorziet. Struggelen jouw buyer persona bijvoorbeeld met time-management of zoeken ze constant naar balans in hun leven, dan heb je er baat bij om deze onderwerpen te betrekken in blogposts, interviews, … Een tweede actiepunt gaat over gerichte acties op sociale media. Je weet perfect welk publiek je wil aanspreken. Marketingcampagnes op Facebook of Instagram kun je dus perfect optimaliseren naargelang de personen die jij wil bereiken. Daarnaast kun je nu ook offline campagnes of acties afstemmen op jouw publiek. Het organiseren van een netwerkvent, waar sprekers te gast zijn die praten over onderwerpen die jouw volgers aanspreken kan bijvoorbeeld enorm aan populariteit winnen. Ten slotte zoeken wij graag naar partners op basis van onze buyer persona. De thema’s die jouw volgers aanspreken zitten nooit allemaal vervat in jouw product, maar je kan wel op zoek gaan naar partners die een mooie aanvulling bieden op wat jij brengt en samen sterk staan. Kijk maar naar initiatieven zoals Thelma Coffee and Design, waar liefde voor koffie gecombineerd werd met liefde voor Design. #jummie


Heel wat tips uit deze post komen uit het boek Een digitaal marketingplan in 100 dagen, door Bert Van Wassenhove!