In deze maatschappij, waar prestatie en werkdruk sterk overheersen, probeert Julie van het KnapLab het stigma voor kinderen te doorbreken. De boog mag best wel eens minder gespannen staan. Dat mogen we onze kinderen zéker aanleren, vindt ze. Want, wie weet, welke verbluffende kwaliteiten komen er dan tevoorschijn ? 


Paspoort:

Naam: Julie Verdonck
Geboortedatum: 23/09/1991
Woonplaats: Lommel / Hasselt
Studie: Pedagogische Wetenschappen, Master Orthopedagogiek
Job: Praktijkeigenaar van het KnapLab  & Thuisbegeleidster voor kinderen met autisme

Shortstory:
Samen met haar hond Guiness maakt Julie van haar KnapLab een positief & stimulerend oord voor kinderen. Zij biedt een helpende hand bij het leren – leren, werkhouding en psychosociale problematieken. Volgens Julie is het onderliggende probleem vaak niet ver te zoeken! Met een flinke dosis positiviteit en een andere mindset, kunnen veel kinderen de hele wereld aan!

collage-julie1

Julie, jouw doelgroep, missie en visie hangen héél erg nauw samen. Klopt dit ? 

Het is allemaal begonnen bij mijn specialisatiestage bij Exentra (Expertisecentrum rond hoogbegaafdheid). Hier kwam ik in aanraking met kinderen die op het eerste zicht alles in huis hebben om het te maken, maar toch vaak problemen ondervinden. Ik bedacht dat veel kinderen, ook al halen ze goede punten op school,  toch faalangst ontwikkelen en hun motivatie kunnen verliezen om te leren. Dit zette me aan het denken: Blijft een bepaalde groep zorgkinderen niet onderbelicht in ons huidig onderwijssysteem? Hierdoor kreeg ik het idee om mij te focussen op kinderen die op het eerste zicht wel lijken goed te presteren; Ze halen behoorlijke tot zelfs heel goede punten op school, maar ouders en leerkrachten merken vaak dat ze het toch moeilijk hebben. Zo krijgen ze te kampen met stress, faalangst, perfectionisme, gebrek aan motivatie en studeren ze helemaal niet of net veel te veel.

Hoe kinderen denken en voelen heeft veel te maken met wat ze uiteindelijk doen. Bijvoorbeeld; als ze denken “Dit vak gaat me toch niet lukken”, dan gaan ze dit ook niet studeren. En dat kan veel te maken hebben met hun zelfvertrouwen en zelfbeeld.  Of er zijn kinderen die veel te veel leren en heel stresserend met school omgaan; waardoor ze fouten maken en dit zien als een bevestiging van “iets niet kunnen”. Terwijl dit eigenlijk helemaal niets te maken heeft met hun capaciteiten.

Het is een prestatiemaatschappij; kinderen hebben altijd het gevoel dat ze moeten presteren. Ze hebben veel hobby’s en gaan naar school. En dat is alleen maar goed, maar tegelijk gaat het om laten zien wat je kan. Er lijkt geen ruimte meer te zijn voor het proces van “iets leren” en fouten maken. Het zou toch zo veel fijner zijn als kinderen genieten van het leren en beseffen dat ze steeds ergens beter in worden.

Als kinderen fouten maken heeft dit helemaal niets te maken met hun capaciteiten.

Dus het draait bij het KnapLab meer rond een andere manier van denken? 

De mindset theorie is iets waar ik héél graag mee werk en mij op focus. Ik ben ervan overtuigd dat dit energie, motivatie en een boost geeft aan kinderen. Daarom probeer ik het in alles wat ik doe door te trekken en uit te dragen.

De theorie heeft voet aan de grond in Amerika. Men zegt daar dat we allemaal overtuigingen hebben over onze talenten en capaciteiten. En dat deze dan ook vast staan. Iedereen kent wel de manier van denken zoals; “Ik kan dat niet goed, dus daar steek ik geen moeite in en ga het ook niet proberen.” Deze manier van denken noemt “vast denken”. Daar tegenover staat de “groei-mindset”. Hierbij leer je de kinderen dat een fout maken best mag en je leert hen meer genieten van het leerproces. Ze gaan zich veel nieuwsgieriger opstellen naar het onbekende en zien bij alles een mogelijkheid om bij te leren. Deze kinderen (en volwassenen) gaan ook veel meer uitdagingen aan en halen het onderste uit de kan! Een fout maken is bij deze mindset niet iets zoals “Oh nee, wat een domme fout!” maar eerder “Oh, een fout. Nu weet ik hoe ik het de volgende keer anders kan doen.”

Ik vind dit persoonlijk een mooie theorie: het denken heeft veel meer invloed op wat je doet en wat je bereikt. Kinderen in een vaste mindset ondervinden blokkades in het naar boven halen van hun kwaliteiten. Met een groei-mindset merk je dat kinderen veel meer in hun mars hebben. Want het is helemaal niet erg als je ergens extra lang over doet en eens een foutje maakt. Iemand anders die beter in iets is moet je ook niet zien als een bedreiging. Je kunt er beter inspiratie uit putten!

collage-julie2Ik merk dat deze mindset jou een heuse drijfveer geeft! Wat heb je nog meer in petto ? 

Ik zou het allerliefste willen dat de groei-mindset zich verspreidt over alle gezinnen en scholen in de regio. Het is een idee dat ik aan alle kinderen, ouders, leerkrachten en volwassenen wil uitdragen. Ik wil dit graag blijven doorgeven tijdens de trajecten die ik doe met de kinderen die naar het KnapLab komen. Maar ik geef ook graag lezingen en vormingen op scholen voor leerkrachten en ouders. Het begint hier in het KnapLab, maar de gedachte moet zich verder zetten op alle vlakken. Ik merk ook dat er vanuit ouders en scholen steeds meer belang gehecht wordt aan het welbevinden en het leerproces van kinderen. En dat kan ik alleen maar toejuichen! Het is ook gewoon een vele fijnere manier van “leven”. Je moet je talenten gebruiken en ervan genieten.

Ik heb pas een vorming afgerond over talenten, hierdoor heeft het KnapLab sinds kort het label van “kindertalentenfluisteraar” verworven. Het idee is dat ik door het organiseren van talenten-popups op een laagdrempelige manier een talenteninterview afneem bij kinderen. Maar een talent is dan niet meteen iets wat je super goed kan. Het is eerder iets wat je heel erg graag doet, waar je energie van krijgt en waar je de tijd van vergeet!  Dit talent krijgen ze uiteindelijk mee naar huis onder de vorm van een cadeautje. Het is mijn droom dat elk kind in de regio zijn of haar talenten leert kennen!
Verder is mijn grote kinderdroom nog steeds om een kinderboek te schrijven. Als ik dit ooit kan verwezenlijken binnen dit thema dan is mijn missie meer dan geslaagd!


Wistjedatjes:

  • Wist je dat de naam het KnapLab een heuse betekenis heeft? “Knap” verwijst naar talenten en “lab” naar enerzijds experimenteren en onderzoeken, maar het is ook een knipoog naar de apotheker die in hetzelfde gebouw gevestigd is als het Knaplab!
  • Wist je dat het logo en huisstijl ontworpen is door grafisch ontwerpster, Sientje Beysen? Driewerf hoera voor kruisbestuiving!
  • Wist je dat Julie vroeger zelf een vaste denker was? Ze is nu helemaal opengebloeid door de groei-mindset!

Meer informatie over het KnapLab kan je vinden op de website www.hetknaplab.be.