In mei organiseerde Artuur samen met het KAF een workshop communicatie in het kader van Het KAF netwerkt. Een eerste samenkomst in een reeks van vele contacten, die leiden tot meer kruisbestuiving en co-creatie binnen de creatieve ondernemerswereld. De inhoudelijke uitwerking lag bij Project Artuur. Dit deed ons nadenken over uitdagingen binnen partnerschap en co-creatie in een sector waar het barst van de creatieve ideeën en concurrentie. We sommen onze beste tips graag op. 🙂


#1 Ken je sterktes en zwaktes

Een goede kennis van de eigen zwaktes en sterktes lijkt vanzelfsprekend. Op die manier kun je gericht zoeken naar partners die een aanvulling bieden op jouw talenten. Toch zien we vaak partnerships ontstaan tussen gelijkgezinden, die bijna een exacte kopie van elkaar vormen. Gezelligheid en comfort spelen in deze situaties een belangrijke rol. Twee totaal niet onbelangrijke factoren, maar toch ervaren wij dat het raadzaam is om juist op zoek te gaan naar die kwaliteiten, die jij zelf niet bezit. Dit hoeft niet moeilijk te zijn. Iedere mens is uniek en heeft andere kernkwaliteiten. Spit deze grondig uit en start jullie project met een diepgaande kennismaking, waarin alle sterktes, zwaktes en doelen besproken worden. Heel belangrijk: zet duidelijk op een rij wat jullie VERWACHTINGEN zijn. Onbewust ga je er snel vanuit dat deze in dezelfde lijn zitten. Maar je kan ervan verschieten hoe verschillend nuances en verwachte outcomes kunnen zijn. 🙂

Co-creatie

#2 Play nice

Concurrentie is niet meer weg te denken uit de creatieve sector. En we hate to break it to you, maar de meeste ideeën zijn niet meer uniek.. Ergens werd jouw idee vast al getest, maar dit hoeft je niet tegen te houden om zelf ook eens een testrit te maken. Er is publiek en keuze genoeg om jouw focus te bepalen. En waarom zou je geen contact opnemen met een mogelijke partner, die jou reeds voor ging? Een grote valkuil is teren op het succes van anderen. Weet goed wie je contacteert en maak duidelijk dat je niet de bedoeling hebt om ideeën klakkeloos over te nemen. Geef eerder aan dat je met elkaar in dialoog wil treden en probeer van bij de start aan te geven wat jou uniek maakt tegenover jouw partner. De accenten zitten vaak in de kleinste dingen. Spreek jij met jouw product een heel andere markt aan? Heb jij contacten in een andere regio? Soms is het genoeg om gewoon een overlegplatform op te starten.

Meeting

#3 Maak duidelijke afspraken

Muchos importante: de afspraken die je aan de start van een project maakt. Deze tip bouwt verder op verwachtingen binnen een partnerschap. Hoe diep is ieders engagement? Hoeveel tijd steken de partners in het project? Wie neemt welke taak op zich? Op welke manier communiceren we? Duidelijke kanalen zijn belangrijk. 🙂 Onze grootste valkuil blijft een overschatting van de tijd die in een mensenleven bestaat. Ook in vergadering met partners durven wij al eens buitenproportioneel te dromen en willen we alles tegelijk realiseren. Niet altijd haalbaar.. Dus spreken is zilver, zwijgen is goud? Niet persé, maar als je engagementen uitspreekt, check dan eerst even de haalbaarheid binnen je persoonlijke en zakelijke lange termijn visie. That’s all. 🙂

#4 Think outside the box

Jep, hij is weer van toepassing. En durf buiten de lijntjes te kleuren ook. 🙂 Veel jonge makers gaan op zoek naar een eigen niche, een belangrijke manier om zichzelf te profileren. Maar vergeet niet af en toe daarbuiten te treden. Je verbreedt je territorium, door op zoek te gaan naar a-typische partners en zo realiseer je sneller projecten met een unieke invalshoek. Toen we tijdens Het KAF netwerkt deelnemers lukraak samen zetten en uitdaagden om op 20 minuten een project te pitchen, schoten de zotste ideeën wortel. Maar hoe ga je die uitdaging in het dagelijkse leven aan? Neem deel aan netwerkavonden, ga naar workshops of lezingen en mingle. In de plaats van projecten uit te schrijven aan je vertrouwde bureau, kan je gebruik maken van coworking spaces. Of neem er een magazine of krant bij en doe ideeën op uit artikels waarin bestaande projecten besproken worden. Vaak staan de contactgegevens erbij, dus kun jij een aanvulling bieden op een bestaand project? Mail, bel, stuur een postduif uit. Side note: dat geldt ook steeds voor samenwerkingen met Artuur natuurlijk!

(c) Lieke Lens(c) Lieke Lens

#5 Notebook

Een notebook biedt soelaas op twee manieren. In de eerste plaats documenteer je hier dromen, plannen, ideeën en mijmeringen. Maar je gebruikt dit hebbeding best ook om verslagen te maken van meetings, toevallige ontmoetingen en zaken die je tegenkomt on the job. Wij gebruiken graag per project een apart notitieboekje, zodat je dit document helemaal kan personaliseren in de sfeer van het lopende project.

(c) Pexels


De volgende editie van Het KAF netwerkt vindt plaats op donderdag 10 augustus. Inspirerende influencers komen er spreken over de kracht van sociale media. Inschrijven kan via de Facebook-pagina van Het Kaf.

Beeldmateriaal: Banner via pexels.com en sfeerbeelden Het Kaf netwerkt via Liekelens!